Message-Id: <199808130830.KAA03141@droopy.cs.kuleuven.ac.be> Subject: NT vs. Unix Date: Thu, 13 Aug 1998 10:30:02 +0200 (MET DST) X-Mailer: ELM [version 2.4ME+ PL32 (25)] MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=US-ASCII Content-Transfer-Encoding: 7bit Status: RO (uit Freelist ezine van 12/8/98) Windows NT: alle hens aan dek(?) (MB) ------------------------------------- 'Alle hens aan dek!' zullen ze op de USS Yorktown, een Amerikaans oorlogsschip van Aegis, ongetwijfeld wel geroepen hebben toen het schip de controle verloor over het aandrijvingssysteem. Dit alles was te wijten aan een zogenaamde 'software glitch' (noem het maar crash) van het Windows NT operating system. Het schip, dat deel uitmaakte van een pilootproject waarbij men PCs installeerde om mankracht, onderhoud en kosten gevoelig te reduceren, kreeg vorige herfst (meerbepaald in september), nadat 'slechte gegevens' in het systeem waren ingevoerd, te kampen met zware problemen. Door verschillende falingen in het systeem, veroorzaakt door een database overflow, faalde het aandrijvings- mechanisme waardoor de Amerikaanse Navy het schip terug naar de haven moest schepen. Anthony Digiorgio, burgerlijk ingenieur bij het Atlantic Fleet Technical Support Center, zei dat men materiaal geinstalleerd heeft dat niet te onderhouden is en in geval van falingen voor ernstige gevolgen kan zorgen. Hij stelde het gebruik van Windows NT op een oorlogsboot gelijk aan het hopen dat het geluk aan de juiste kant staat. Bij de Navy werd nochtans UNIX gebruikt, maar in maart 1997 werd besloten om alle Pacifische en Azische vloten te 'bewapenen' met Windows NT 4.0 als standaard operating system voor zowel netwerken als PCs. Ook Ron Redman, technisch directeur bij de Fleet Introduction Division van Aegis, geeft de voorkeur aan UNIX. Volgens Redman is een UNIX een veel beter systeem voor controle van materiaal en bewapening, terwijl Windows NT volgens hem beter is voor de verzending van informatie. Redman zei eveneens dat er meerdere fouten in het Windows NT van het schip waren vastgesteld. Volgens een opgedoken militaire memo verloor het schip de controle over zijn aandrijvingssysteem omdat de computers niet in staat waren om te delen door het cijfer 0. Bij het leger zal men in de toekomst wel twee keer nadenken vooraleer men nog eens overschakelt naar een nieuwe (versie van) Windows.